مدیریت زمان، مهارتی است که به شما کمک میکند از وقتتان حداکثر بهره را ببرید، اما کار آسانی نیست و موانع خاص خودش را دارد. در این مطلب، شما خواهید دید که موانع مدیریت زمان چیست.
چه موانع متداولی بر سر راه دستیابی افراد به هدفشان وجود دارد و برای عبور از این موانع، چه کارهایی میتوان کرد؟ اینها ۱۰ چالش مهمی هستند که مردم در بهانجامرساندن کارهایشان با آنها روبهرو هستند (بهترتیب معکوس):
مانع شمارهی ۱۰: احساس دستپاچگی میکنم
این احساس معمولا به یکی از این دو علت بهوجود میآید:
اولین علت موانع مدیریت زمان، آن است که مردم با فرض اینکه هرچه بیشتر کار کنند بهتر است، فکر میکنند باید همهی کارها را با هم انجام دهند. بهترین راه برای حل این مشکل، تمرکز روی انجامدادن فقط چند کار مشخص است. کارها را اولویتبندی کنید و یاد بگیرید به هرچیزی که در لیستتان قرار ندارد، نه بگویید
علت دومی که مردم احساس دستپاچگی میکنند، این است که یکباره همهی کارهایی را که باید انجام دهند، از نظر میگذرانند و فکر میکنند همهی کارها را باید همین حالا انجام دهند. برای بهحداقلرساندن این احساس، سعی کنید تمام کارهایی را که میتوانید فردا انجام دهید، یادداشت کنید. آن لیست را در جایی مطمئن بگذارید و تا فردا درمورد هیچکدام از کارهای آن لیست فکر نکنید.
مانع شمارهی ۹: همیشه در حالت انفعالی هستم
هنگامی که در حالت انفعالی گیر میکنید، پیشرفت در امور مهم برایتان دشوار میشود. هر روز، زمانی را به کارکردن روی پروژههایی اختصاص دهید که بیشترین اهمیت را برایتان دارند. عادت کنید که مشکلات را زودتر از موعد مقرر حل کنید، یعنی قبل از آنکه به بحران تبدیل شوند
مانع شمارهی ۸: کاری را که شروع میکنم، بهپایان نمیرسانم
آغازکردن پروژهها و بهاتمامنرساندن آنها یعنی اتلاف وقت واقعی. علاوهبراین، تقریبا همه، تمام کارهای خود را برای فرد دیگری مثل مافوق، رئیس و… انجام میدهند. بااینحساب، نهتنها لازم است کاری را که شروع میکنید، به پایان برسانید، بلکه باید آن را طوری به آن شخص تحویل دهید که ارزش کار شما را درک کند. بهیاد داشته باشید بخشی از بهپایانرساندن کار، ارائهی درست آن است.
حتما بخوانید : مدیریت زمان چیست؟